3 نوامبر 2023- مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2 سدیم گلوکز(SGLT2)، داروهایی هستند که سطح قند خون را کاهش می‌دهند و مزایایی را برای کلیه و قلب بیماران مبتلا به دیابت و بدون دیابت بهمراه دارند. یک تجزیه و تحلیل اکتشافی اخیراً اثرات سوتاگلیفلوزین، یک مهارکننده دوگانه کوترانسپورتر 1 و2 سدیم گلوکز را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی نشان داد. این تحقیق درنشست انجمن نفرولوژی آمریکا درهفته ی کلیه2023  (1 تا 5 نوامبر)، ارائه خواهد شد.

این تجزیه و تحلیل شامل داده‌های کارآزمایی SCORED، فاز سوم یک مطالعه ی دوسوکور، تصادفی‌ و کنترل‌شده با دارونما بود که 10584 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری مزمن کلیوی و دارای عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در دو گروه سوتاگلیفلوزین یا دارونما در آن شرکت داشتند. پیامدهای ارزیابی شده شامل پیامدهای کامپوزیت(مرکب) کلیه و قلب و عروق با استفاده از مقادیر آزمایشگاهی بود.

طی یک پیگیری متوسط 16 ماهه، 223 حادثه شناسایی شد. سوتاگلیفلوزین خطر کاهش پایدار 50 درصدی یا بیشتر نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی، نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی کمتر از 15 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع، دیالیز، یا پیوند کلیه را 38 درصد کاهش داد. سوتاگلیفلوزین همچنین خطر پیامدهای مرکب کاردیورنال (خطرهای مرکب یا کامپوزیت فوق به اضافه مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی یا مرگ ناشی از بیماری کلیوی) را تا 23 درصد کاهش داد.

نویسنده مسئول این مقاله دکتر David Cherney، از دانشگاه تورنتو، گفت: این اثرات با آنچه که با سایر مهارکننده های SGLT در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر قلبی عروقی بالا گزارش شده است، مطابقت دارد و بر مزایای گزارش شده از سوتاگلیفلوزین در کاهش نارسایی قلبی و حوادث ایسکمیک مانند انفارکتوس میوکارد یا سکته افزوده شد.

سوتاگلیفلوزین، اکنون تحت نام "INPEFA" برای کاهش خطر مرگ قلبی عروقی و حوادث نارسایی قلبی با برچسب گسترده ای که شامل بیماران مبتلا به نارسایی قلبی یا بیماری مزمن کلیوی است، توسطFDA  تایید شده است، بنابراین این دارو اکنون گزینه ای برای تجویز توسط نفرولوژیست ها و متخصصان قلب و همچنین پزشکان مراقبت های اولیه است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-sotagliflozin-kidney-heart-patients-diabetes.html